Podlaha v garáži je dosť namáhaná, z betónu sa miestami práši a zle sa upratuje. Čo s tým?
Väčšina domácich majstrov by volila betónovú stierku či dlažbu, ktorá by sa po vytvrdnutí natrela špeciálnou farbou. Existuje však elegantné riešenie v podobe plastovej dlažby, ktorú si dnes bližšie predstavíme.
Garáž aj dielňa určite patria k miestnostiam v dome, ktoré sú najviac zaťažené a ich nároky na oderuvzdornosť a odolnosť voči chemikáliám sú veľmi vysoké. Dlaždice zo stopercentného PVC neprasknú, neodštiepia sa, keď na ne spadne ťažký predmet. Možno ich utrieť handričkou alebo umyť saponátmi. Keď sa takáto podlaha zašpiní, silnejšie čistidlo či riedidlo z nich odstráni aj kusový olej alebo farbu. Pritom sa však tieto dlaždice dajú rezať ostrým nožom. Ale o tom neskôr. Napíšme si najprv o príprave podlahy na pokládku:
Príprava podkladu je jednoduchá . Ak nemáte práve v podlahe veľké diery (krátery), nie je potrebné robiť novú betónovú stierku. Stačí poriadne zamiesť kamienky a prach, napenetrovať a môžeme ísť na to.
Na pokládku potrebujeme len ostrý nôž alebo rezák a gumené kladivo, meter a fixku na pomocné čiary, ak je pôdorys nepravidlený a je potreba robiť dorezy. Najčastejšie sa plastové dlaždice vyrábajú v rozmere 50x50 cm a v rôznych farbách. Dlaždice sa zacvakávajú do seba pomocou zámočkov podobne ako keď skladáte puzzle.
Aby bol na podlahu plynulý nájazd, okrem dlaždíc s rozmermi 50 x 50cm sa vyrábajú aj krajové lišty. Z jednej strany a z bokov majú zámky ako ostatné dlaždice, z opačnej skosenú hranu. Krajovými lištami začneme montáž pri vjazde do garáže. Ak nie je pôdorys státia pre auto pravidelný, položia sa lišty tak, aby na každej strane zostalo kúsok miesta, nakoniec potom plochu dokončíme dorezmi presne na mieru. Najprv teda položíme celú okrajovú lištu, začneme pridávať jednotlivé dlaždice. Spoj vždy poklepeme kladivom (gumeným), aby do seba zámky zapadli. Súvislá plocha pribúda rýchlo, za chvíľku je skoro celá podlaha hotová. Po položení celej hlavnej časti nastal čas na dorezy. Okolo parkovacej plochy je o trochu zvýšený betón, ale pôdorys nie je pravidelný. Tu budeme potrebovať ostrý nôž, meter, fix a rovnú latu. Dorezy musíme urobiť tak, aby zámky zapadli do seba, takže zmeriame potrebnú časť a prenesieme na dlaždicu správnym smerom. Z jednej dlaždice vyjdú dve krajové časti.
Hotovo, zostáva zamiesť odpad vzniknutý pri dorezávaní dlaždíc a môžeme zaparkovať auto.
A ešte jedna výhoda, ktorú som sa plastové dlaždice môžu pýšiť. Bežne vyrábané majú zo spodnej strany mriežkový raster pre ľahký odvod a vysychanie zatečenej vody alebo zrazenej vzdušnej vlhkosti. Tento systém sa nazýva Air flow - zaistí odťah vlhkosti a zabráni vzniku plesne.
Foto: www.fortelock.ee
Autor: Ivan Nôta