Drevené krovy - väzníky sú konštrukcie, ktoré sa používajú na podopieranie striech alebo iných ťažkých konštrukcií. Drevené väzníky, ktoré sa skladajú zo série trojuholníkov spojených hrebeňovým nosníkom a väznicami, majú konštrukčnú výhodu v podobe vysokého pomeru pevnosti k hmotnosti a zodpovedajúcej schopnosti uniesť veľké rozpätia. Tieto konštrukčné prvky však možno využiť aj na estetické účely, a ak sa ponechajú otvorené, môžu skomplikovať, skrášliť a otvoriť vnútorný priestor.
Drevené krovy sa pravdepodobne používali už v dobe bronzovej, približne 2500 rokov pred naším letopočtom. Odvtedy ich používali Gréci v staroveku a na rôzne účely v európskom stredoveku; neskôr Andrea Palladio vo svojich slávnych Štyroch knihách o architektúre uviedol nákresy drevených krovov. V 50. rokoch 20. storočia sa vďaka pokroku v stavebných technológiách ďalej zvýšila účinnosť dreveného krovu, keďže vývoj kovovej spojovacej dosky umiestnenej v spojoch dreveného krovu umožnil jeho efektívnejšiu montáž v továrni.
Drevené krovy sa dnes stále široko používajú na mnohé účely, a to vďaka svojej trvanlivosti, úspornému použitiu materiálov, univerzálnosti a stabilite. Drevo ako obnoviteľný a široko dostupný stavebný materiál má oveľa menší vplyv na životné prostredie ako iné materiály a konštrukcie s porovnateľnou pevnosťou.
Okrem toho projektanti často považujú estetický účinok dreveného krovu za mimoriadne príťažlivý, pretože môže priestor opticky zväčšiť (tým, že odhalí, a nie skryje strešnú konštrukciu) a dodať mu dynamiku. Napríklad v rustikálnych obydliach môžu odhalené drevené trámy a efekt klenutého stropu umocniť „pastiersku“ atmosféru vidieckeho obytného priestoru. Okrem toho konštrukčné výhody dreveného krovu môžu pomôcť vytvoriť väčší a flexibilnejší pôdorys.
Tento ornamentálny efekt je doplnený rôznymi možnosťami konštrukcie krovu, ktoré architektom umožňujú vybrať si vzory, ktoré najlepšie doplnia existujúci priestor. Okrem prirodzených rozdielov v rozpätí a veľkosti existuje niekoľko rôznych bežných priehradových rámov, hoci architekti môžu experimentovať aj mimo týchto zavedených klasifikácií.
Bežný krov tvorí jednoduchý trojuholník so spodným pásom spájajúcim krokvy; krov typu Queen Post pridáva dva zvislé stĺpiky vo vnútri tohto trojuholníka a krov typu King Post má jeden zvislý stĺpik pretínajúci trojuholník na spojnici dvoch krokiev a často obsahuje dva diagonálne stĺpiky na každej strane, ktoré ďalej spevňujú krokvy.
K ďalším variantom patrí krov s kladivovým nosníkom, ktorý eliminuje pás (spodný nosník trojuholníka) a používa menšie drevené prvky na podopretie krokiev, čím sa otvára stred priestoru. Podobne nožnicová väznica nepoužíva pás ani podporné zvislé vzpery, ale dva nosníky, ktoré prechádzajú od základne každej krokvy do stredu každej protiľahlej krokvy; napokon oblúková väznica nahrádza pás oblúkom a priečnikom. Niektoré krovy, ako napríklad Barrel Truss, úplne eliminujú trojuholníkový tvar v prospech zakriveného klenutého stropu, zatiaľ čo dekoratívne krovy môžu poskytnúť rovnaký estetický efekt bez akejkoľvek konštrukčnej funkcie.
Každý z týchto vzorov má inú estetickú funkciu a môže rôznym spôsobom dopĺňať interiér. Napríklad stĺpik Queen Post upriamuje pozornosť na steny miestnosti, zatiaľ čo priehradový nosník King Post výrazne zvýrazňuje jej stred.
Otvorené väzníky, vrátane kladivových, nožnicových a oblúkových, ponechávajú oveľa viac vertikálneho voľného priestoru tým, že eliminujú pásy. Úlohou architekta je určiť, ktorá z týchto možností najlepšie poslúži priestoru z konštrukčného aj estetického hľadiska.
Klenutý strop, dramatický efekt rámov krovu a reliéf otvoreného, ale vizuálne náročného priestoru dokážu v konečnom dôsledku zázraky a vytvoria osobitnú architektonickú atmosféru v obytných, komerčných a dokonca aj priemyselných projektoch.
V niektorých projektoch môže časté opakovanie a husté rámovanie krovu abstrahovať konštrukčný prvok do akéhosi zámerného vzoru; v iných interiéroch môže natretie krovu na bielo a jeho široké umiestnenie podporiť aj minimalistický štýl. Tento nadčasový konštrukčný prvok má mnoho variácií a nekonečné možnosti.
Foto: The Beauty of Exposed Wooden Trusses
Text: Ivan Nôta