V januári tohto roku vzbudil na výstave Maison et Objet nevídaný záujem dizajnérsky projekt Sereny Confalonieri (známej nezávislej projektantky žijúcej v Miláne) – modulárne drevené obkladačky stien.
Projekty ako tento nám pripomínajú, že genialita sa skrýva v jednoduchosti. Hladké svetlé drevo a tmavé ráfiky – čo by mohlo byť viac elementárne, ako takáto kombinácia? A napriek tomu (alebo práve preto) si nový druh obkladačiek získal srdcia návštevníkov výstavy. Serena totiž dokonale prekvapila diváka hrou s formami a metódami.
Tarsine
Tak znie názov tejto kolekcie obkladačiek z dreva, ktoré vznikli spojením starobylých techník vytvárania vzorov a moderných technológií spracovania a opracúvania drevenej hmoty. Ak sa vám vzor bude zdať povedomý, vedzte, že rovnaký bol hojne využívaný počas celého obdobia baroka ako napríklad benátska podlahovina, vyrábaná z multifarebného mramoru, kameňa a slonoviny. Pri pohľade na dizajnovo zhodné drevené obkladačky musí človek prehodnotiť postoj k štýlom a technikám starobylých tradičných remeselníkov. Obkladačky Tarsine vysielajú jednoznačný odkaz priamo do mozaikami zdobených benátskych palácov, či už vlnitou hranou dlaždice alebo nepriamymi vizuálnymi citáciami klenotov baroka.
Technológia výroby pritom nie je neúnosne zložitá. Na výrobu dlaždice sa vo veľkej miere využíva laser, ktorý umožňuje maximálnu presnosť výpalky hrán dlaždice a podieľa sa tiež na jej zdobení. Základom pre výrobu sú javorové panely, z ktorých každý má vkladanú výzdobu lešteného duba, vedúcu pozdĺž celého povrchu. Pomocou 2D laserového rezania panelov na jednotlivé moduly dlaždíc je možné vytvoriť presný rozmer 25x25 cm, vrátane rohových výrezov a podobných komponentov celej skladačky. Navyše sú dlaždice vďaka špeciálnej nepremokavej finálnej úprave vhodné aj do miestností so zvýšenou vlhkosťou vzduch vrátane kúpeľní.
Foto: www.desingboom.com
Autor: Ivan Nôta